Zajednički račun: Kada ima smisla?
|
Vrijeme čitanja: približno 5 minuta
- Zajedničkim računom parovi ili cimeri dijele mjesečne troškove i imaju zajednički račun.
- U Hrvatskoj nije moguće imati zajednički tekući račun na koji bi dvije osobe primale primanja od rada kod poslodavca. Moguće je, međutim, da jedna osoba drugoj da punomoć za korištenje sredstava.
- Prije nego se odlučite za zajednički račun, trebali biste pažljivo razmotriti prednosti i nedostatke.
- Takozvani “model tri računa” može biti razumna alternativa. Svaka osoba osim zajedničkog ima i svoj tekući račun.
U partnerstvu se mnogo toga dijeli - naročito u zajedničkom stanu. No je li to istina i kada su u pitanju financije? Kada ima smisla imati zajednički račun za troškove? Čega biste trebali biti svjesni? Donosimo vam pregled prednosti i nedostataka te alternative koje postoje.
Normalan svakodnevni život može brzo postati stresan. Usklađivanje posla, obitelji, prijateljstava i hobija često je pravi izazov. Nije nimalo čudno što navečer s partnerom ne želite razgovarati o novcu. Međutim, naročito ako dijelite stanarinu i fiksne troškove, nema načina da zaobiđete takve razgovore. Zajednički račun daje vam bolji pregled - i sprječava nepotrebne rasprave.
Što je zajednički račun?
Zajednički račun ustvari nije ništa drugo nego tekući račun s najmanje dva korisnika računa, s tim da je jedna osoba vlasnik računa, a druga ima pristup i može raspolagati sredstvima. Nije bitno živite li u partnerskoj zajednici, u braku ili u zajedničkom stanu. Vlasnik i opunomoćenici imaju pristup računu i mogu raspolagati stanjem. Zajednički troškovi - poput stanarine, struje, osiguranja, hrane ili odmora – podmiruju se sa zajedničkog računa.
Razmišljate li i vi o otvaranju zajedničkog računa? Niste sami. Iako za hrvatsko bankarsko tržište nema podataka, primjerice u Njemačkoj, prema istraživanju Goldmedia GmbH Strategy Consulting iz 2016., 49 posto osoba u dobi od 30 do 49 godina ima zajednički račun . Međutim, samo 30 posto osoba od 18 do 29 godina ima zajednički račun.
Koje su varijante računa dostupne?
Kako je već spomenuto, u Hrvatskoj ne postoji mogućnost da dvije osobe budu vlasnici istog tekućeg računa. Na koji način je onda moguće otvoriti zajednički račun?
Strogo tehnički gledano, nije moguće otvoriti zajednički tekući račun. Uvijek jedna osoba mora biti vlasnik istoga i opunomoćiti drugu osobu (ili više njih) za raspolaganje sredstvima koja se nalaze na tom računu. Dakle, ako uzmemo za primjer da su oba partnera zaposlena, onaj koji je vlasnik tekućeg računa će plaću dobivati na “zajednički” račun, dok će druga osoba svejedno morati imati otvoren tekući račun na svoje ime kako bi mogla primati plaću od svog rada. Ne postoji mogućnost da se oba prihoda uplaćuju na isti račun. Međutim, ključ je u povjerenju, pa osoba koja nije vlasnik može podizati gotovinu sa svog tekućeg računa i uplatiti je na “zajednički” koji će obje osobe koristiti.
Za poslovne korisnike, situacija je malo drugačija. Vlasnik računa je uvijek pravna osoba (tvrtka, obrt itd.), a osoba ovlaštena za zastupanje iste (npr. vlasnik, direktor) može raspolagati sredstvima i ovlastiti druge korisnike za različite aspekte korištenja sredstava (npr. prokuriste, knjigovođe).
Prednosti i nedostaci zajedničkog računa
Mnogi ljudi razmišljaju o zajedničkom računu prije nego što krenu živjeti zajedno. Uostalom, lakše je s jednim računom nego s dva, zar ne? Donosimo vam neke argumente za, kao i protiv takve odluke.
Prednosti su, na primjer:
Zajednički račun štedi vrijeme parovima, a uz to je i jasniji, transparentniji i samim time pravedniji - međutim, ima i svojih nedostataka . Nedostatke bi stoga trebalo razmotriti i o njima raspraviti prije otvaranja takvog računa.
Glavni nedostaci uključuju:
1. Potpuna transparentnost: Činjenica da su svi prihodi i rashodi vidljivi svim korisnicima možda nije poznata i ugodna svakoj osobi. Ovdje je ključno međusobno povjerenje i jasna komunikacija.
2. Opravdanja poreznoj upravi: Obzirom da je jedna osoba vlasnik, a druga bi uplaćivala sredstva na taj račun ako se koristi kao zajednički, može doći do situacija u kojima će porezna uprava kontrolirati uplate na račun. Recimo, ako opunomoćenik ima dosta veću plaću i redovno je uplaćuje vlasniku računa, možda ćete morati pravdati takve uplate.
3. Problemi prilikom odvajanja ili razvoda: Ako prethodno nije pismeno ugovoreno, zajednički se račun u slučaju razvoda dijeli na jednake dijelove. No, stvari se brzo mogu zakomplicirati ako je jedna osoba već ispraznila račun.
Kako organizirati zajedničke financije
Sada kada znate moguće opcije te prednosti i nedostatke, trebali biste pobliže pogledati uvjete. Razmislite o tome što je vama i vašem partneru važno. Jesu li vam presudne niže naknade za vođenje računa, određena banka ili poslovnice u blizini? Nakon što ste odlučili što vam je najvažnije, možete otvoriti tekući račun.
Model tri računa: optimalno rješenje?
Zajednički račun nije pravi izbor za svaki par. Alternativa može biti model s tri računa i vjerojatno je najlogičniji izbor u Hrvatskoj u kojoj dvije osobe ne mogu biti vlasnici istog računa, pa će svakako za prihode morati imati odvojene račune na svoje ime. No, što to podrazumijeva? Za razliku od zajedničkog računa, svaka osoba osim zajedničkog ima i poseban tekući račun. Zajednički troškovi se podmiruju preko zajedničkog računa, a prihodi, vlastita mirovina ili drugi troškovi knjiže se preko pojedinačnog računa.
Naravno, i u ovom slučaju se s partnerom možete fleksibilno organizirati. Hoće li se individualni prihodi ravnomjerno dijeliti na zajednički račun - čak i ako jedna osoba zarađuje više - ili će se dijeliti proporcionalno? Što god odlučili, model je razuman i transparentan način upravljanja zajedničkim i vlastitim financijama.